Wat is het verschil tussen missie, visie en strategie?
De missie, visie en strategie van een onderneming: het zijn veelbesproken termen, maar wat heb je eraan als medische groepspraktijk? Wel, veel. Heel veel, als je ze op de juiste manier inzet. Je missie, visie en strategie geven duidelijk aan waar je onderneming voor staat en waar ze naartoe wilt. Ze zijn een houvast, zowel voor je patiënten als voor je collega’s. Ze geven richting aan alle acties en beslissingen van je onderneming. In dit artikel kom je te weten wat het verschil is tussen missie, visie en strategie en hoe ze samen je medische kmo vooruit helpen.
Jouw missie: de bestaansreden van je groepspraktijk
Laten we starten bij het begin: de missie. Je missie beschrijft waarom je onderneming bestaat. Wat is de bestaansreden? Waarom is jouw onderneming er? Waar staat ze voor? Hoe wil je gezien worden?
Een medische groepspraktijk ontstaat vaak uit de droom van de zaakvoerder - of die nu tandarts, vroedvrouw of kinesist is - om iets te doen voor de samenleving of om mensen te helpen. Je onderneming leeft die droom na, doorheen de jaren. De missie is dus iets blijvend en zal niet veranderen.
Je visie: hoe bereik je je droom?
De visie van je onderneming beschrijft de manier waarop ze haar missie bereikt. Hoe ziet je groepspraktijk eruit binnen 10 jaar? Wat is het ultieme doel van jouw onderneming als je alle beperkingen buiten beschouwing laat? Hier kijk je dus meer naar de toekomst.
Een scherpe visie geeft je onderneming de tools om zich te onderscheiden van andere medische kmo’s. Ook geeft ze duidelijk aan welke richting je onderneming volgt. Hoe duidelijker je visie, hoe gemakkelijker je de juiste collega’s aanwerft, de juiste patiënten vindt, de juiste beslissingen neemt, de juiste acties bepaalt, etc.
Je strategie: concrete stappen om je visie waar te maken
Hoe je met je kmo die visie bereikt , beschrijf je in de strategie. Hierin noteer je de doelen die je onderneming op lange termijn (± 5-10 jaar), middellange termijn (±1 jaar) en op korte termijn (3-6 maanden) wil bereiken. Hoe dichterbij de doelen, hoe concreter en meer actiegericht je ze maakt.
Je doet er goed aan om je kortetermijndoelen ‘SMART’ te formuleren. Dat betekent dat je elk doel Specifiek, Meetbaar, Actiegericht, Realistisch en Tijdsgebonden omschrijft. Zo kan je ze gemakkelijk vertalen naar concrete acties die jij en je collega’s vanaf morgen kunnen uitvoeren.
Belangrijk is uiteraard dat al deze doelen en acties in lijn zijn met de vooropgestelde visie.
Wil je ontdekken wat een krachtige missie en visie zou kunnen betekenen voor jouw groepspraktijk?